terug    

geschreven op 29-11-2015    


1 bg






Het effect van voeding op reuma (deel 2)

Vorige week gaf ik enkele gezondheidstips uit het boek 'Gewrichten en ontstekingen', waarin Gert E. Schuitemaker vaststelt dat ziektes als reuma, artrose, sportblessures en stille ontstekingen vaak te wijten zijn aan de verkeerde voeding. Naast een mediterraan menu geeft hij nog andere adviezen aan mensen met gewrichtsklachten.
 
1 Ontgiften is belangrijk
Stijfheid en gewrichtsklachten kunnen te wijten zijn aan een zogenaamde 'toxische overbelasting'. Kortweg: je lichaam krijgt schadelijke afvalstoffen (uit de lucht, uit voeding etc.) niet afgevoerd en die stoffen zetten zich vast in het bindweefsel, het vetweefsel en je gewrichten. Vandaar Schuitemakers pleidooi voor een grondige detox.
  • Aangezien je lever het meeste werk doet om afvalstoffen te verwijderen, kun je die ondersteunen met kruidenthee van paardenbloem, kamille, guldenroede, mariadistel of met groene thee.
  • Water drinken om afvalstoffen te verwijderen is heel goed, maar ga voor fleswater i.p.v. kraantjeswater. Dat laatste bevat immers medicijnresten die je lichaam extra belasten (want ook die moeten afgevoerd worden).
  • Ook zweten in een sauna stimuleert de uitscheiding van afvalstoffen, zegt Schuitemaker. Aangezien je in een infraroodsauna drie keer zo hard zweet dan in een gewone sauna, is het ontgiftingseffect ervan aanzienlijk groter.

2 Voedingssupplementen

De opvatting dat wie gezond eet, geen voedingssupplementen nodig heeft, klopt niet volgens Schuitemaker. Onze voeding is vandaag zo verarmd dat je er lang niet alle noodzakelijke elementen uit haalt, en zeker niet wanneer je last hebt van ontstekingen. Hij raadt daarom extra vitaminen en mineralen aan voor mensen met gewrichtsklachten: vitamine C, in de winter vitamine D en visolie voor wie weinig vette vis eet. Overleg altijd met je arts vooraleer je hieraan begint.
 

3 Magische kruiden: gember en kurkuma

Gember staat al eeuwen bekend om z'n ontstekingsremmende werking, net als kurkuma. Ook Pascale Naessens gebruikt deze twee magische kruiden vaak in haar keuken.
  • Zij mengt kurkuma altijd met olijfolie en peper, omdat zo de werking van kurkuma versterkt wordt. Je kunt een mengseltje van kurkuma met olijfolie en peper makkelijk door je tomatensaus roeren - je proeft het amper en het is supergezond.
  • Om gember te verwerken, kun je makkelijk zelf gemberthee maken. Gewoon een knolletje gember raspen of snijden, aan de kook brengen in water, even laten trekken en nadien zeven. Hoeveel gember en hoelang je het laat trekken, hangt af hoe straf je 'm wilt. Maar let op: een beetje gember geeft al veel smaak. Je kunt er ook gerust citroen, kaneel of honing aan toevoegen voor een ander smaakje.

4 Beweeg!

Alle mensen met gewrichtsklachten hebben baat bij een vorm van beweging, stelt Schuitemaker. Stappen, wandelen, fietsen... het maakt niet uit. Zwemmen is één van de gezondste sporten, omdat alle spieren worden gebruikt zonder dat je gewrichten worden belast. Een van de grootste voordelen van bewegen is dat de doorbloeding gestimuleerd wordt, ook van je gewrichten. Dat is trouwens meteen de reden waarom een infraroodsauna zo gezond is voor mensen met gewrichtsklachten: de infraroodstralen zorgen ervoor dat elke lichaamscel doorbloed raakt.  
 
Meer lezen? 'Gewrichten en voeding' van Gert E. Schuitemaker.
 
 
 
 

geschreven op 29-11-2015    

  terug    

Reacties : Het effect van voeding op reuma (deel 2)
 
Reageer

Naam :
  Uw email adres wordt niet gepubliceerd.
E-mail :
Bericht :
  Uw bericht wordt voor publicatie gecontroleerd.
 
 
   
 


  terug    







 
 




Powered by Cobretti | WebDevelopment by WebContact WebDesign