terug    

geschreven op 19-10-2018    


1 bg






Daarom krijg je spierpijn van stress

We linken stress zelden aan pijn en omgekeerd. Stress dat is iets van lange werkdagen en veel deadlines; pijn is gelinkt aan een (meestal tijdelijke) ziekte. En toch is er een duidelijk verband tussen de twee, legt Leen Dendievel uit in haar boek ‘Asem'.

Te weinig zuurstof
Stress verstoort namelijk alles wat evenwichtig hoort te zijn ons lichaam. Voortdurend alert zijn, vertelt ze, vraagt heel veel energie van ons lichaam, met als gevolg dat onze weerbaarheid en draagkracht zakt. 
De vermoeidheid slaat het eerste toe in onze spieren – rond de nek en thorax. Normaal pompt je hart zuurstofrijk bloed naar je spieren, maar door de hoge ademhaling die we krijgen bij stress, gebeurt dat niet. Er is dan onvoldoende toevoer van zuurstofrijk bloed naar je spieren, en onvoldoende afvoer van toxische stoffen vanuit je spieren. 
Tel daar vernauwde bloedvaten en de productie van melkzuur bij (dat heeft te maken met de mindere toestand van je bloed) en je krijgt verkrampte spieren. 
“Wanneer deze aanhoudende melkzuurproductie te lang aanhoudt ontstaat er een algemene verzuring in het lichaam en dat kan zorgen voor chronische pijn in spieren, pezen en gewrichten, ofwel fibromyalgie”, schrijf ze.  
 
Boost
Dat vermoeidheid zich eerst in je nek manifesteert, is dus de reden waarom een infraroodsauna zoveel deugd doet na een stresserende dag. Je spieren krijgen een zuurstofboost en herstellen zich: zuurstofrijk bloed gaat naar je spieren, afvalstoffen worden afgevoerd. En dat pijnlijke, stramme gevoel verdwijnt. 
 
Ik had de voorbije weken ontzettend veel deadlines, interviews en afspraken, dus ik heb bijna elke avond in mijn infraroodsauna doorgebracht. Ik voel er letterlijk de spanning van me af glijden. En ik heb me voorgenomen om na het lezen van dit boek wat alerter om te springen met stresssignalen. We denken vaak dat het bij ons leven hoort, dat stress onschuldig is en dat we in het weekend 'wel wat zullen ontspannen'. 
Maar zo werkt het niet. Je recupereert niet van stress op een paar uurtjes tijd; je cortisolniveau blijft voortdurend te hoog. En als dat lange tijd aanhoudt, gaat het licht uit – soms voor jaren. Het enige wat écht helpt tegen stress, is je lichaam fysiek tot rust brengen, je spieren extra zuurstof geven. Of zoals Leens boek het zo helder uitlegt: een beetje extra asem geven aan je lijf. 
 
Meer lezen? Asem van Leen Dendievel (Horizon) 
 

geschreven op 19-10-2018    

  terug    

Reacties : Daarom krijg je spierpijn van stress
 
Reageer

Naam :
  Uw email adres wordt niet gepubliceerd.
E-mail :
Bericht :
  Uw bericht wordt voor publicatie gecontroleerd.
 
 
   
 


  terug    







 
 




Powered by Cobretti | WebDevelopment by WebContact WebDesign