terug    

geschreven op 26-11-2018    


1 bg






Zo zet je je biologische klok juist

Ik had het enkele weken geleden over stille ontstekingen, waarbij je lichaam ontstoken is terwijl er toch geen sprake is van roodheid, zwelling of acute pijn. Met andere woorden: je voelt niet meteen dat je er last van hebt. Deze mini-ontstekingen kunnen vaak jarenlang woekeren in je lichaam en op termijn behoorlijk wat schade aanrichten: een leaky gut, allergieën, depressie, spierpijn, auto-immuunziektes, CVS, fibromyalgie etc. Er zijn tal van mogelijke oorzaken van zo’n stille ontstekingen, van voeding en langdurige stress tot overgewicht. Maar ook het gebrek aan natuurlijk licht is een boosdoener. 

Aan & uit
Omdat we ‘s morgens (te) weinig zonlicht binnen krijgen, overdag te veel binnen zitten en ’s avonds te laat op onze laptop zitten tikken, is onze biologische klok danig in de war geraakt. Die klok is een vernuftig systeem dat ervoor zorgt dat - normaal gezien - je lichaam ’s morgens ‘aan’ gaat en ’s avonds ‘uit’. Dat je ’s morgens stopt met slaaphormoon aan te maken en dus wakker wordt, en ’s avonds opnieuw begint met de productie van melatonine. Maar als je innerlijke klok verstoord is, kan het gebeuren dat je overdag melatonine gaat aanmaken. Of dat je ’s avonds te weinig melatonine hebt om aan je nacht te kunnen beginnen. Je lichaam en slaap raken verstoord, met alle gevolgen vandien. Met andere woorden: het is belangrijk om je biologische klok zo ‘juist’ mogelijk te zetten, en dat kan met deze gouden tips:
 
• Vroeger hadden mensen geen elektrisch licht. Ze stonden op als het zon opkwam en kropen in bed wanneer het donker werd. Vandaag is dat sociaal niet mogelijk, maar er zit wel iets in om wat meer te leven volgens het ritme van de natuur, zoals je vaak doet op vakantie als je gaat kamperen.
• Vooral ’s morgens is het belangrijk om je biologische klok duidelijk te maken dat je bent begonnen met de dag: gooi je gordijnen open en ga, als het kan, even naar buiten voor wat zonlicht. 
• Zorg ook in de loop van de dag voor voldoende (dag)licht door af en toe naar buiten te gaan. Lukt dat niet, dan kan lichttherapie met 10.000 lux helpen. Lichttherapie kan aan de hand van een speciale lamp of bril. 
• Stop met werken en scrollen op je smartphone een uurtje voor je gaat slapen. Het blauwe licht van schermen maakt je hersenen in de war; die denken dat het (opnieuw) dag is. Tv kijken kan wel, dat scherm staat een pak verder van je ogen. 
• Je biologische klok is de reden waarom je ’s avonds laat geen eten meer verdraagt. Na 23 uur zit de werktijd van je darmen erop. Daarom zorgt laat en uitgebreid tafelen vaak voor een verstoorde nachtrust. 
Zeker in de winter is het verleiding groot om binnen te blijven en te weinig daglicht op te snuiven. Voor wie het graag warm en gezellig houdt: ook in je infraroodsauna zorgen de verschillende kleuren voor lichttherapie. Je mag dus 's morgens gerust van je bed richting sauna rollen voor je dagelijkse dosis licht ;-)
 

geschreven op 26-11-2018    

  terug    

Reacties : Zo zet je je biologische klok juist
 
Reageer

Naam :
  Uw email adres wordt niet gepubliceerd.
E-mail :
Bericht :
  Uw bericht wordt voor publicatie gecontroleerd.
 
 
   
 


  terug    







 
 




Powered by Cobretti | WebDevelopment by WebContact WebDesign