terug    

geschreven op 07-12-2018    


1 bg






Waarom om 20 uur naar bed gaan, goed is voor je

Vroeger was het bon ton om op te scheppen over hoe weinig slaap je nodig had. Ik kon aan de unif rechtstreeks van het café de aula binnenstappen. Ik zag er niet uit, en veel zal ik er niet van opgestoken hebben. Maar ik zát er wel en was er trots op.
 
Slaap als statussymbool
Dat is vandaag wel anders. Slapen is bijna een statussymbool, net als een dure auto en een verre vakantie in een luxehotel. We zijn niet meer jaloers op hippe vogels die tot ’s morgens in een club hangen met een cocktail of acht, maar op mensen die meer dan 8 uur ononderbroken slaap krijgen en ’s morgens fit en monter (vroeg) uit de veren zijn. Michelle Obama, Anna Wintour van Vogue, Gwyneth Paltrow, Arianna Huffington: allemaal zweren ze erbij om met de kippen op stok te gaan. 
 
Jawel, en dat kan dus extreem vroeg zijn. The Sleep Counsil publiceerde onlangs resulaten van een studie met de conclusie dat de voorbije vier jaar het aantal vrouwen dat naar bed gaat tussen 20 en 21 uur, verviervoudigd is. Niks werken, koken voor de volgende dag, tv kijken of Netflixen, gewoon het licht uitdoen samen met je kleine kinderen. 
 
Meer slaap, minder ziek
De voordelen ervan zijn gekend en bewezen: je voelt je niet alleen beter diezelfde dag, het is ook goed op langere termijn voor je immuunsysteem, je humeur, het vermindert de kans op chronische ziekten, hart- en vaatproblemen, depressies etc. Al moet ik er ook een kanttekening bij plaatsen: de kans dat je als volwassene doorslaapt tot 6 à 7 uur ’s morgens wanneer je al om 20 uur onder de wol kruipt, is redelijk klein. Het heeft geen zin om er vroeg in te kruipen om vervolgens om 2 uur ’s nachts klaar wakker te zijn. Dan is het beter om je slaap nog even uit te stellen, tot 21.30 uur of zo, en dan je nacht te ‘nemen’. 
 
Mijn slaapritueel
Ik zou de meeste avonden om 20 uur makkelijk in slaap kunnen vallen. Meer zelfs, als ik me op dat moment in de zetel voor tv zet, gebeurt het zelfs vaak. Dat komt omdat je lichaam ontspant na een periode van werken, kinderen, koken etc. Je valt letterlijk om omdat je de spanning van de dag loslaat. Maar voor je het weet lig je te slapen om 20 uur (in de zetel), word je om 22.30 uur wakker om naar boven te gaan en lig je daar nog twee uur schapen te tellen. 
 
Dat probeer ik echt te vermijden. Als ik voel dat ik indommel, ga ik naar boven om me te ontschminken, mijn infraroodsauna op te warmen, de kleren van de kinderen klaar te leggen voor de volgende dag… Twintig minuutjes later zit ik in mijn sauna te lezen en te genieten. Rond 21 uur kruip ik in bed, ik lees nog wat tot mijn ogen dichtvallen – soms na 5 minuten, soms na een half uur. En dan ben ik vertrokken voor een ononderbroken nacht slaap, vaak tot 6 of 7 uur de volgende ochtend. Ik ben er zeker van: een warme sauna, goed boek en dan je bed in op vrijdagavond: het is de nieuwe trend, en niet alleen voor saaie mutsen. Ik kijk nú al uit naar vanavond!
 

geschreven op 07-12-2018    

  terug    

Reacties : Waarom om 20 uur naar bed gaan, goed is voor je
 
Reageer

Naam :
  Uw email adres wordt niet gepubliceerd.
E-mail :
Bericht :
  Uw bericht wordt voor publicatie gecontroleerd.
 
 
   
 


  terug    







 
 




Powered by Cobretti | WebDevelopment by WebContact WebDesign