terug    

geschreven op 26-12-2018    


1 bg






De 10 ultieme detoxtips voor de feestdagen

Te veel alcohol, te weinig rust. Te veel kroketten - doorgaans te laat op de avond - en te weinig groenten: de feestdagen kunnen een aanslag zijn op je fysieke en mentale gezondheid. Daarom: tien gouden gezondheidstips voor tijdens en na de feesten. 
 
  1. 1 De oudste ontgiftingskuur ter wereld wellicht de ayurvedische Panchakarma, een streng regime van vijf weken lang dieten, darmspoelingen, massages en een sauna. Ik twijfel er niet aan dat het kan helpen, maar geef toe: wie van ons kan dat zich permitteren? Ik neem het infraroodsauna-gedeelte over van dit ritueel, een geweldige detoxer en veel minder ingrijpend dan een dure kuur waar je wekenlang van onder de voet bent. 
2 Ook om mentaal te detoxen, piekergedachten los te laten, afstand te nemen van je zorgen, is zo’n sauna een zegen. 
3 Sapjes worden vaak ingezet om te detoxen. Omdat ze vloeibaar zijn, zijn ze lief voor je darmen. Ze herstellen ook de zuurtegraad in je lichaam en zitten volvitaminen en mineralen. Ik vind ze redelijk tijdsintensief, maar de dag starten met een sapje van bleekselder begin januari kan wel wonderen doen. Bleekselder zit immers vol met natrium, en dat zorgt ervoor dat je maag en darmen beter werken. Het werkt ook ontstekingsremmend en ontgiftend.
4 Gefermenteerde voeding is lief voor je darmen, zet ze dus wat vaker op het menu! Fermenteren is (oude) een techniek om voedsel langer te bewaren, en vandaag hipper dan ooit. Het is een proces waarbij (goeie) bacteriën worden toegevoegd aan voedsel; yoghurt is het bekendste voorbeeld. Je darmen houden van deze bacteriën: ze zorgen ervoor dat je je voedsel makkelijker verteert én houden je immuunsysteem op peil. 
5 Tank extra zuurstof door dieper en trager te ademen. Ga gewoon even zitten, leg je hand op je buik en verdiep je ademhaling. Een simpel trucje om je bloedbaan en je cellen van meer zuurstof te voorzien. 
6 Ga extra vroeg slapen. Ik schreef het eerder al: op tijd kunnen gaan slapen is de nieuwe luxe anno 2019. Kruip vroeg onder de wol, maar zorg er wel voor dat je lichaam slaperig wordt. Ik neem een sauna en lees tot mijn ogen toevallen; dat is mijn natuurlijke slaappil. Chemische slaapmedicatie ondermijnt je natuurlijke slaapcyclus (en daarmee ook de herstelfunctie van je slaap) en is dus te vermijden. Bovendien werkt die slaapmedicatie altijd verslavend op lange termijn. 
7 Repetitieve bewegingen brengen lichaam én geest tot rust. Lopen bijvoorbeeld, of baantjes trekken in het zwembad. Ook wandelen is een prima vorm van beweging die doorgaans onderschat wordt. Een klein kwartiertje stappen heeft al een invloed op je brein: het verhoogt je concentratievermogen, je humeur en je veerkracht. 
8 Ook in huidverzorgingsproducten is er een trend om te smeren als detoxer. 90% van onze tijd zitten we binnen, en daar is de luchtkwaliteit tot vijf keer zo slecht als binnen. Beautyproducten met antioxidanten zijn daarom een goeie oplossing. Ze ‘vangen’ als het ware de vrije radicalen in je lichaam, die het gevolg zijn van vervuiling. 
9 Kies groene kruiden als smaakmaker. Een heel makkelijke en supergezonde tip: kruid je maaltijden en soepen wat vaker af met peterselie, koriander, basilicum etc. Deze wonderplantjes voeren afvalstoffen af en geven smaak én kleur aan je bord. 
10 Laat je ondersteunen door voedingssupplementen. Want nee, je haalt niet alles uit gezonde voeding. Er zijn bepaalde voedingssupplementen die prima werken als ontgifter, zoals spirulina en chlorella. Ik neem die niet, dankzij mijn sauna zweet ik mijn afvalstoffen simpelweg uit. Maar ik neem wel het hele jaar door vitamine D, probiotica en omega 3. Dat laatste omdat ik ‘maar’ 1 keer per week vette vis eet wegens (te) veel zware metalen in onze zalm en tonijn. Omega 3 verhoogt je weerstand, bevordert je cognitieve functies én stimuleert de meiboomklieren in je oogleden. Ik neem ze sinds kort op aanraden van de oogarts, en heb veel minder last van droge ogen.   

geschreven op 26-12-2018    

  terug    

Reacties : De 10 ultieme detoxtips voor de feestdagen
 
Reageer

Naam :
  Uw email adres wordt niet gepubliceerd.
E-mail :
Bericht :
  Uw bericht wordt voor publicatie gecontroleerd.
 
 
   
 


  terug    







 
 




Powered by Cobretti | WebDevelopment by WebContact WebDesign