terug    

geschreven op 25-01-2019    


1 bg






Zo skip je de winterdip

Afgelopen maandag was het weer zover: Blue Monday (deprimaandag), gegeven aan een datum voor de zogenaamd meest deprimerende dag van het jaar. 
Ik heb er geen feestdag voor nodig om te beseffen dat de meesten qua energie en levensvreugde op een absoluut dieptepunt zitten. De kerstvakantie is voor veel mensen een periode van aanhoudende stress: te veel mensen, te veel eten, te weinig zuurstof, te weinig rust. Dat wreekt zich meestal met een virusje net na de feestdagen – een verkoudheid die blijft aanslepen, een hoest waar je niet vanaf geraakt, vermoeidheid waar je niet door geraakt. En dan is het 21 januari, vriezen de tenen van je voeten en denkt een mens: ik ga nu in een winterslaap, maak me maar wakker als het lente wordt.
 
Maar we moeten er nog even door, met z’n allen.
Deze tips maken het alvast iets aangenamer:
 
Zorg voor een frisse wind 
Ik zet, tot grote ergernis van mijn huisgenoten, elke dag alle ramen minstens een half uurtje open. We zijn geneigd om de vrieskou buiten te sluiten, maar vocht, bacteriën, luchtverontreinigende stoffen in huis (kachel, kaarsen, kuisproducten…) zorgen voor een slechte luchtkwaliteit binnen. Geregeld de boel opfrissen, is dus nodig, ook bij vriestemperaturen. 
 
Vreet vitamines 
Ik vind niks zo erg als machteloos toekijken hoe mensen rondom je ziek vallen, en hoe je bidt, smeekt en ontsmet opdat je virussen jou niet zouden treffen. En dus neem ik voorzorgen: ik was mijn handen echt heel grondig, heb altijd ontsmettende handgel op zak, deel geen bekers en glazen met de kinderen én voorzie iedereen in huis van een extra portie
• Vitamine D en omega 3-vetzuren
• Echinacea force, een kruidensupplement
• Bij de eerste tekenen van griep, neem ik oscillococcinum, een homeopathisch middel

Mensen gooien al die dingen vaak op één hoop, maar er is wel degelijk een verschil.
• Je lichaam heeft vitaminen nodig om optimaal te kunnen functioneren – je immuunsysteem z’n werk laten doen, is één van die dingen die het moet kunnen. En daarom is het belangrijk om je vitaminevoorraad geregeld te checken (met een bloedproef) en aan te vullen. Vitamine D en omega 3 is iets waar bijna iedereen voortdurend een tekort aan heeft, dus zelfs zonder bloedtest kun je deze – zeker in de winter – gerust bijnemen.
• Een kruidensupplement versterkt je afweer, maar daar kun je geen tekort aan hebben. Het is echt een extraatje voor moeilijke perioden – als de ‘r’ in de maand zit, betekent het dat je weerstand vaak overuren moet draaien.  Ik zweer bij Echinacea; een plant uit Noord-Amerika. De Indianen kauwden op de bladeren van deze plant, maakten er een papje van en legden dat op wonden om genezing te bevorderen. Het was Alfred Vogel die nadien ontdekte dat de plant geneeskundige kracht had om weerstand te versterken.
Homeopathie is nóg iets anders. Dat begint bij een natuurlijke grondstof (een plant, dierlijke stof...) die wordt verdund en geschud ('dynamiseren' heet dat proces) zodat de schadelijke stoffen eruit gaan. Er blijft dan één actief deeltje over dat op basis van 'gelijkheid' kan ingezet worden om symptomen te behandelen. Een voorbeeld maakt het duidelijker. Je neemt als grondstof een bij. Als die steekt, geeft dat een bepaalde reactie (zwelling, prikkend gevoel, roodheid...) Als je deze bij inzet als homeopathisch geneesmiddel, dan haal je eerst alle schadelijke effecten eruit (= dynamiseren) tot er één actief deel overblijft van de bij dat je kunt gebruiken wanneer iemand gelijkaardige symptomen als de bijensteek vertoont. Dat kan op de huid zijn, maar ook elders, bijvoorbeeld bij een prikkende, opgezwollen keel.
Tegenstanders hebben problemen met dat 'verdunnen' - ze geloven niet dat er nog iets werkzaam kan zitten in een stof die 1000 keer verdund is. Voorstanders zwaaien dan weer met wetenschappelijke bewijzen voor homeopathie, want die zijn er wel degelijk zeggen ze. 
 
Keep kalm & carry on
Bedenk dat elk seizoen ooit weer overgaat in een volgend seizoen. Ik zit extra vaak in mijn infraroodsaua, omdat de warmte deugd doet, omdat het me doet dromen van zomerse temperaturen. En omdat ik wéét dat ik daarmee virussen minder kans geef om mij de genadeslag te geven. En elke keer als ik erin stap, kan ik zeggen: 'allez, weer een dagje dichter bij de lente'. Ik zal in topvorm zijn tegen dat het zonnetje er weer is, zoveel is zeker ;-)

geschreven op 25-01-2019    

  terug    

Reacties : Zo skip je de winterdip
 
Reageer

Naam :
  Uw email adres wordt niet gepubliceerd.
E-mail :
Bericht :
  Uw bericht wordt voor publicatie gecontroleerd.
 
 
   
 


  terug    







 
 




Powered by Cobretti | WebDevelopment by WebContact WebDesign