terug    

geschreven op 06-05-2016    


1 bg






Maak van beweging een gewoonte in 5 stappen

Met de zomer in zicht begon mijn schoonmoeder vorige week te puffen. "Er zouden nog wat kilo's af moeten", vond ze. Weight Watchers, begeleiding door een diëtiste, bodystyling, fitness... de voorbije jaren heeft ze van alles geprobeerd. Het hielp altijd voor even, tot de kuur voorbij was. En dan kwamen de kilo's er weer bij.
Haar grootste probleem? Bij de diëtiste telde ze wel calorieën, maar vergat ze te bewegen.  En in de fitness stond ze wel te zweten op een crosstrainer, maar na 10 beurten was het plezier eraf. En dus kwamen we die zomerse zondagavond tot de conclusie dat ze van bewegen een dagelijkse gewoonte moest maken, niet iets wat je afwerkt met een 10-beurtenkaart om daarna weer stil te vallen.
 
Stap 1: maak een plan
Alles begint met een strak plan. 'Ik zou eens wat vaker de trap moeten nemen' of 'ik zou eens met de fiets naar de Delhaize moeten' is te vrijblijvend. Want die trap vergeet je na drie keer weer en je zult zien dat het net regent als je klaar staat met je winkelzakken. Bedenk dus heel concreet wát je kunt gaan doen en waar. Mijn schoonmoeder woont aan het water, een toertje rond is een mooie 5 km stappen. Ideaal dus als dagelijkse routine. Om haar plan concreet te maken, hebben we een blad met 20 kruisjes getekend: elke dag dat ze gewandeld heeft, mag ze een kruisje zetten.
 
 
Stap 2: maak er een dagelijkse gewoonte van
We hebben de lat niet te laag gelegd: 20 vakjes voor één maand, dat betekent minstens 5 dagen per week gaan stappen. Ze stribbelde wat tegen, want waar moest ze de tijd vandaan halen? En was één keer per week niet genoeg om te beginnen? Nee dus, want als je maar één keer per week de deur uit moet, sla je die al snel over. Te weinig tijd, te koud, te warm: er zijn massa's excuses om toch binnen te blijven. Dus leg de lat wat hoger qua frequentie, zo krijg je een tempo in je routine.  
 
Stap 3: kies je tijdstip  
Er zijn veel dingen die je plant in je leven - opstaan, wanneer je ontbijt, hoe je naar het werk gaat, wie de kinderen gaat halen, wanneer je tv wilt kijken, wanneer je gaat slapen om de volgende ochtend weer fris op te staan. Maak van bewegen ook één van die dingen die passen in je dagelijkse routine. Zo rol ik mijn yogamat uit terwijl mijn infraroodsauna staat op te warmen en na elke sessie doe ik enkele oefeningen. Het is een routine geworden: sauna opwarmen, matje uitrollen, drie kwartier relaxen, even afkoelen en dan 5 minuten oefenen. Want vergis te niet: ook dát is bewegen. We denken spontaan aan wandelen en fietsen, maar yoga en relaxen in je infraroodsauna zijn ook manieren van bewegen - waarvoor je de deur zelfs niet uit moet.
 
Stap 4: herinner jezelf aan je routine

Die mat uitrollen voor mijn sauna, doe ik niet zomaar. Het helpt me om niet te vergeten mijn oefeningen te doen. Voor mijn schoonmoeder was stevige sportschoenen gaan kopen een extra stimulans om te beginnen aan haar wandelritueel. Ze zet ze 's avonds klaar aan de voordeur zodat ze ze 's morgens ziet staan. Sportkleding kopen en klaarleggen, een stevig jasje kopen tegen de regen: ook dat hoort bij het plan.
 
Stap 5: beloon jezelf
Ik heb voor mijn kinderen tientallen kruisjesbladen gemaakt om positief gedrag te stimuleren - van op het potje gaan tot proeven van dingen die ze niet kenden. En dat werkte altijd, op voorwaarde dat er een beloning aan vast hing - speelgoed of lolly's in hun geval. De lolly's zijn op het kruisjesblad van mijn schoonmoeder vervangen door twee glazen wijn na 5 dagen en een pateeke na 10 dagen. Want het kruisjesblad herinnert haar eraan dat bewegen en gezond leven hand in hand gaan, met op tijd en stond een uitspatting. De zomer betekent namelijk ook genieten van glaasjes rosé op het terras, en zo hoort het. Gelukkig staan haar wandelschoenen aan de voordeur klaar om haar te stimuleren de dag erna nóg een extra rondje te stappen.  

 
 

geschreven op 06-05-2016    

  terug    

Reacties : Maak van beweging een gewoonte in 5 stappen
 
Reageer

Naam :
  Uw email adres wordt niet gepubliceerd.
E-mail :
Bericht :
  Uw bericht wordt voor publicatie gecontroleerd.
 
 
   
 


  terug    







 
 




Powered by Cobretti | WebDevelopment by WebContact WebDesign