terug    

geschreven op 24-06-2016    


1 bg






Leven met pijn: 4 tips voor positieve vibes

Door te luisteren naar verhalen van mensen met chronische pijn, is me één ding heel duidelijk geworden. Chronischepijnpatiënten besteden heel veel van hun energie aan het bestrijden van de pijn, aan gewoonweg 'de dag doorkomen'. Activiteiten die voor de meeste mensen vanzelfsprekend zijn - opstaan en uitgerust zijn, naar het werk fietsen, gaan lunchen, 's avonds je kinderen gaan halen, strijken... - zijn dat voor mensen met pijn helemaal niet. Het is een hele zoektocht naar wat nog wél zin geeft aan je dag, naar wat je wél blij maakt, naar iets wat je energie geeft in plaats van vraagt.
 
1 Sta open voor positieve vibes
Het is een hele uitdaging voor chronische pijnpatiënten om niet alleen te focussen op de pijn waar ze elke dag tegen vechten. Want alles wat je aandacht geeft, groeit. Stil staan bij positieve dingen en dankbaar zijn voor wat wél fijn is in je leven, kan je geluksgevoel aanzienlijk vergroten. Vaak raken de mooie dingen ondergesneeuwd en overheerst de pijn alles. Probeer je blik eens te vergroten en na te gaan wat je wel gelukkig maakt. Van welke mensen krijg je energie bijvoorbeeld? Nog vragen die kunnen helpen: wanneer voel je je ontspannen? Wanneer slaap je beter? Wanneer betrap je jezelf erop dat je moet lachen, ondanks je pijn?
 
2 Omring je met andere mensen
Uit onderzoek wereldwijd naar wat ons gelukkig maakt, blijkt dat andere mensen met stip op nummer één staan. Een fijne relatie met je partner, vrienden, familie, buren, collega's... vergroten ons geluksgevoel. Mensen met pijn raken nogal snel geïsoleerd. Je kunt je job niet meer doen, moet afhaken voor etentjes en andere afspraken... en voor je het weet zit je een hele dag tussen vier muren. Buiten komen, lotgenoten zoeken, een praatje slaan met een vreemde, een koffie gaan drinken op een terras - zelfs in je eentje: je omringen met andere mensen is dé manier om te focussen op andere dingen dan de pijn.
 
3 Blijf bewegen
Als je lichaam pijn doet, is bewegen één van de eerste dingen die je schrapt van je activiteitenlijstje. Maar toch maakt bewegen gelukkiger - je maakt endorfines aan en je cellen krijgen een zuurstofboost. Ga dus op zoek naar wat nog wél kan: een paar baantjes zwemmen, een kwartiertje wandelen... Als je écht immobiel bent, kan een infraroodsauna wonderen doen. Die ontspant niet enkel je spieren en verlicht de pijn, maar zorgt er ook voor dat je hart sneller gaat pompen en dat je cellen zuurstof krijgen, net zoals tijdens het sporten.
 
4 Go with your 'flow'
Flow betekent dat je bezig bent met iets en de tijd (even) uit het oog verliest. En dat maakt ons gelukkig, zo ontdekten wetenschappers. Verveling ligt altijd op de loer als je de hele dag aan je bed gekluisterd bent, dus is het zoeken naar een activiteit waarbij je geen aandacht schenkt aan de klok en de pijn. Een hobby dus, maar één waarin je je echt kunt verliezen. En - ook heel belangrijk - één waarvoor je kunt passen op dagen dat je je te slecht voelt. Dan kruip je beter weer je bed in, zonder schuldgevoel. Gewoon luisteren naar wat je lichaam nodig heeft en je omringen met de goeie zorgen van anderen. Want dát zorgt waarschijnlijk nog voor de allergrootste positieve vibe.
 

geschreven op 24-06-2016    

  terug    

Reacties : Leven met pijn: 4 tips voor positieve vibes
 
Reageer

Naam :
  Uw email adres wordt niet gepubliceerd.
E-mail :
Bericht :
  Uw bericht wordt voor publicatie gecontroleerd.
 
 
   
 


  terug    







 
 




Powered by Cobretti | WebDevelopment by WebContact WebDesign