terug    

geschreven op 31-03-2017    


1 bg






3 redenen waarom niksen zo goed is voor je

Straks vertrekken we voor het eerst op skivakantie. Ik moet toegeven dat die reis op de latten me de voorbije dagen al behoorlijk wat stress heeft bezorgd. Wat heeft een mens allemaal nodig daar in de bergen? Hoe zit dat met thermisch ondergoed en 'kleden in laagjes' waar iedereen het over heeft. En gaan we dat skiën überhaupt wel leuk vinden?
 
Sowieso ben ik eerder het type dat vakantie gebruikt om te relaxen - zomerhuisje in Spanje, 30°, zwembad, een goed boek en aperitief vanaf 16 uur: meer heb ik niet nodig om de batterijen weer op te laden. Elke dag hetzelfde liedje dat nooit gaat vervelen, van zwembad naar strand slenteren en weer terug. Schaamteloos genieten van het goede leven en niks doen blijkt trouwens ook heel erg gezond te zijn, zo blijkt uit heel wat onderzoeken.
 
1 Stilte laadt je brein weer op
Het vakantiehuis waar we elk jaar naartoe gaan, staat op een berg in Spanje. Behalve een hond in de verte en een klokkentoren, hoor je er niks. Wat een verschil met leven en slapen in de stad, waar ambulances en bussen door onze straat scheuren en de buren al om zeven uur op zaterdagmorgen aan hun verbouwingsklussen beginnen. Een momentje van stilte is goed voor je hersenen, zo ontdekten de onderzoekers van de universiteit van Californië (UCLA). Je brein laadt er méér van op dan van een nacht slapen, zo stelden ze vast. En door tien minuten in complete stilte te mediteren, wordt de prefontale hersenschors (= je kortetermijngeheugen) dikker, aldus het onderzoek.
 
2 Een powernap is gezond
Ah, heerlijk, zo'n siësta in de schaduw en een half uurtje wegdommelen. Er is al heel veel onderzoek gedaan naar het effect ervan, en de meeste wetenschappers gaan uit van een positief effect op je gezondheid áls je de dut niet te lang laat duren (10 à 20 minuten) én je het niet te laat op de dag doet, want anders beïnvloedt het je nachtrust. Na een powernap voel je je frisser, alerter, sneller en ervaar je minder stress.
 
3 De zon zorgt voor vitamine D
De zon zorgt ervoor dat je huid vitamine D aanmaakt. Die is goed voor je botten en je immuunsysteem, beschermt je tegen hart- en vaatziekten, depressies, diabetes en een resem andere ziektes. In de winter krijg je sowieso te weinig vitamine D binnen, dus is het goed om dan een supplement te nemen. In de zomer schijnt de zon weliswaar volop, maar het is wel oppassen geblazen voor de schadelijke uv-stralen.  Bescherm je altijd - smeer je in met zonnecrème, gebruik een hoed en vermijd de zon op het heetst van de dag. Alternatieve bronnen van vitamine D zijn voeding (zalm, forel, makreel, eieren en zuivelproducten) en lichttherapie in je infraroodsauna.

Maar bon, dat soort relaxte zonvakantie wordt het deze keer dus niet. Elke ochtend rond kwart over negen moeten we klaarstaan aan het hotel om richting skipiste te vertrekken. Vanaf 10 uur staan we op de latten tot een uur of vier - onder de middag zoeven we snel terug naar het hotel om te eten. We hebben een slee gekocht voor de kinderen die niet kunnen wachten om de berg af te glijden, ik heb veel te veel thermisch ondergoed bij omdat ik geen idee heb hoe koud dat is, zo'n hele dag in de sneeuw staan. Soms is op vakantie vertrekken pure stress.
Gelukkig heeft het hotel een wellnessruimte mét infraroodsauna voor de après-ski. Ik denk dat ik de stilte, de powernap en - als ik het weerbericht mag geloven met veel wolken en sneeuw - zelfs de vitamine D daar dan maar ga opzoeken ;-)

Tot volgende week!
 
 

geschreven op 31-03-2017    

  terug    

Reacties : 3 redenen waarom niksen zo goed is voor je
 
Reageer

Naam :
  Uw email adres wordt niet gepubliceerd.
E-mail :
Bericht :
  Uw bericht wordt voor publicatie gecontroleerd.
 
 
   
 


  terug    







 
 




Powered by Cobretti | WebDevelopment by WebContact WebDesign