terug    

geschreven op 28-04-2017    


1 bg






Lage rugproblemen: zo pak ik ze aan

Na een proefperiode van enkele maanden heb ik vorige week mijn fitnessabonnement met een jaar verlengd. Jawel, u leest het goed: ik ga twee keer per week 15 minuten roeien, 20 minuten fietsen en 5 minuten stappen op een crosstrainer, en dat - hopelijk - minstens tot in april 2018. Ik heb mijn immobiele lijf eigenlijk op gang getrokken en dat doet me deugd, niet in het minst omdat ik al jaren met rugproblemen sukkel.
 
8 op de 10
Rugpijn is niet iets dat alleen oude mensen overkomt. Het is de meest voorkomende vorm van chronische pijn; 8 op de 10 Belgen krijgt er vroeg of laat mee te maken. Hoe dat komt? We zitten met z'n allen te veel ('zitten is het nieuwe roken' wordt weleens gezegd) én in een slechte houding. Bovendien verslijt je wervelkolom nu eenmaal met ouder te worden, met rugpijn tot gevolg.
 
Ik kreeg er last van na mijn tweede bevalling. Mijn bekken herstelde niet goed, ik had last van pijn in mijn rechterbeen en rechterschouder. Pas na een half jaar belandde ik bij een kinesist die je juiste diagnose kon stellen: de pijn kwam niet van mijn bekken, maar van een ieniemienie-werveltje onderaan mijn rug dat was verschoven en de pijn veroorzaakte. De aandoening heeft een ingewikkelde naam die klinkt als de naam van een gekaapt vliegtuig en is blijvend, maar mijn kinesist wist er gelukkig raad mee. Eén knakje en de pijn was na een week weg.
 
Maar sindsdien weet ik dus wat het is, lage rugpijn, want het overkomt me nog geregeld dat ik mijn rug door de kinesist moet laten losmaken. Eén van de eerste dingen die ik jaren geleden meekreeg van de kinesist, waren rugversterkende oefeningen om thuis te doen. Ik was er dapper aan begonnen, maar langer dan een week hield ik het niet vol. Net zoals dat fietsen op een hometrainer die ik ooit gekocht heb en die na een maand dienstdeed als kapstok. Of die keer dat ik een tienbeurtenkaart voor het zwembad had gekocht en ik er na vier keer baantjes trekken al de brui aan gaf.
De enige goeie gewoonte die ik thuis makkelijk volhoud, is mijn infraroodsauna drie keer per week en (redelijk) gezond eten. Voor al de rest moet ik de deur uit, richting fitness dus.   
 
Planken als Superman
Sinds ik deze winter in actie ben geschoten, gaat het opmerkelijk beter met mijn rug. Mijn geheim? 'Veilig' bewegen (fietsen, roeien, vooral niet lopen!) en goeie verstevigende oefeningen op de mat om mijn rug-en buikspieren te versterken. Op de mat is het veilig; aan de toestellen niet. En sit-ups mag ik al helemaal niet doen (niemand trouwens), want die geven een enorme belasting op je wervels.
De juiste rug-oefeningen zorgen ervoor dat mijn spieren goed doorbloed en flexibel zijn (wat mijn infraroodsauna ook doet trouwens) én dat ze sterker worden.

Dit doe ik op de fitnessmat én op een goeie dag thuis, net voor ik mijn sauna in kruip:

 
Planken: één van de beste oefeningen om je kernspieren te versterken!












Superman: ga zitten op handen en knieën. Strek je linkerarm samen met je rechterbeen uit, hou 6 tellen aan en doe daarna hetzelfde met rechterarm en linkerbeen.


Nog een goeie: leg je op je rug met je benen gebogen. Hef je bekken van de grond, hou 6 tellen aan.

 











Heel simpel, heel makkelijk allemaal. Span voor en tijdens elke oefening je buikspieren goed aan: een mini-inspanning met een maximaal effect.
 
Mijn advies voor mensen met rugklachten? Blijf er niet mee zitten - letterlijk en figuurlijk. Stap naar een goeie (sport)dokter, osteopaat of kinesist en investeer in bewegingen die je rug versterken. Je doet er jezelf en je rug een groot plezier mee.  
 

geschreven op 28-04-2017    

  terug    

Reacties : Lage rugproblemen: zo pak ik ze aan
 
Reageer

Naam :
  Uw email adres wordt niet gepubliceerd.
E-mail :
Bericht :
  Uw bericht wordt voor publicatie gecontroleerd.
 
 
   
 


  terug    







 
 




Powered by Cobretti | WebDevelopment by WebContact WebDesign